неділя, 31 січня 2016 р.

Права свої знай - та про правила та обов'язки не забувай




  ( тренінгове заняття)
Тема:« Права свої знай – та про правила й обов’язки  свої не забувай» 
Мета:  розширити знання дітей про їхні особисті права, підвести учнів до розуміння того, що необхідно не лише знати свої  права, але й сумлінно виконувати свої  обов’язки;прагнути розуміння необхідності виконувати правила поведінки в школі;виховувати повагу до вчителів, однолітків та людей , що є старшими за віком.Сприяти розвитку мислення, уяви, памяті і самостійності.




Обладнання: таблиця « Світова книга прав дитини», демонстраційний матеріал «Весела абетка» (паровоз), презентація фізхвилинки, вислови про права і обов’язки, роздатковий матеріал: бейджики, стрілочки ( для стежки),  ватман для стежок, плакат з малюнком школи; грамзапис мінус « Вчать у школі»

Хід заняття
І.Організація дітей

1.Емоційний настрій на заняття.
Ось дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав,
То ж і ми часу не гаймо,
Урок з «Права дитини» починаймо.
2. Вправа « Я ….,Я люблю……( діти називають  своє імя та улюблене  заняття)
    Вчитель: - Щоб розпочати наше заняття , нам потрібно обєднатися у групи.
3. Вправа « Світлофор»( діти об’єднуються по кольорам світлофора: червоний, жовтий, зелений; учні  займають робочі місця)
ІІ. Повідомлення теми заняття

1.    Пісня «Вчать у школі»
 (Діти разом з учителем наспівують слова пісні)
По складах читать слова,
Про закони і права,
Вчать у школі (3 рази).
Їх дотримуватись всіх,
І дорослих, і малих
Вчать у школі (3 рази)
2.Правила роботи у групах.
- Для того, щоб наша робота була ефективною, пропоную повторити правила роботи :
Дисципліна –підтримувати тишу в класі , говорити з дозволу;
Толерантність поважати думку іншого, уважно слухати, не перебивати;
Активність- брати участь у всіх подіях, вправах, ситуаціях;
Чесність і щирість надавати правдиву інформацію;
Піднята рука відповідати, піднявши руку.
ІІІ. Актуалізація знань учнів

1.     Вправа « Мозковий штурм»
Ø    Що таке права дитини?( кожна група обговорює і доповідач висловлює міркування)
2.     Зачитування правила про права
Права – забезпечені законом можливості мати, користуватися й розпоряджатися соціальними благами й цінностями, користуватися основними свободами у встановлених законом межах.
Ø    Які права дітей втілені на  малюнках?
( хлопчик і дівчинка – з іменами – право на імя ;
діти відпочивають- право на відпочинок;
діти разом з сімєю - право на сім’ю ;
 діти в їдальні – право на повноцінне харчування;
діти  в лікарні – право на медичне обслуговування;
діти сухають і дивляться телевізор, комп’ютер – право на інформацію;
діти сидять за партами – право на освіту.
Ø    Повторення прав дитини за плакатом « Світова книга прав дитини» ( діти зачитують « ланцюжком»)
Ø    Всі діти мають право на…
     -життя
    -любов і турботу
                  -виховання у сім'ї
     -повноцінне харчування
                  -відпочинок і дозвілля
                  -освіту
                  -медичну допомогу
                  -вільне спілкування
                  -інформацію
                  -усі діти рівні у своїх правах
     -особлива турбота дітям-інвалідам
                  -особлива турбота дітям без сімей….
І
V.Ознайомлення з новою темою
1.Відгадування загадки.
Стоїть вулик придорожній,
Уночі завжди порожній (школа)
Чистенькі віконця сміються до сонця
Діточки довкола – це наша люба (школа)
       -   Чому у загадці школа порівнюється з вуликом? (Велика кількість учнів, всі працюють під час уроків, а це багато шуму).
-     А шумно найбільше на перервах, бо не всі діти чемно себе поводять, напевно не знають «Правил поведінки в школі», своїх обов’язків.
 2.Оголошення, представлення теми та очікувальних навчальних матеріалів.
(Використовую демонстраційний матеріал «Весела абетка» (Паровоз). У вікнах вагончиків з букв розрізної азбуки викладені слова: «Обов’язки», «Правила». Учні читають. Це і буде темою нашого уроку.
   - Навіщо вивчати правила поведінки учнів в школі? (щоб їх не тільки знати, а й виконувати)
Учитель:
    -  Ви всі різні та несхожі одне на одного. Як же зробити так, щоб такі різні люди все ж таки жили з повагою одне до одного? Для цього існують правила, які регулюють стосунки між людьми. Життя змусило людей встановити багато різних правил, і ми маємо справу з ними на кожному кроці. Ось у нашому класі на стенді теж є «Правила нашого співжиття», «Правила для учнів». Всі ви повинні дотримуватись цих правил, щоб у школі під час уроків було тихо, щоб кожен мав своє місце за партою, щоб легше було вас навчати, а вам – учитися.
Уявімо собі, що водії не дотримуються правил дорожнього руху. Що б тоді було?
3. Надання необхідної інформації.
а) Зачитування учнями - експертами  віршованих правил поведінки в школі.
(Учні тим часом у себе на паперових «стрілочках» шукають це саме правило, але записане одним реченням, прикріпляють на плакаті.Робота по групах . Потім з цих «стрілочок» учні викладають на дошці «Стежину правил», яка веде до школи).
Стрелка вправо: Вчасно приходити до  школиПравила –норми суспільного життя, які визначають дії людей,організацій, колективів у певних життєвих ситуаціях.
1. Вчасно йди завжди до школи
Та не спізнюйся ніколи.
Вчись раніше пробудитись,
Щоб до школи не спізнитись.
     
Стрелка вправо: Зі всіма вітайся2.Чемним будь, завжди вітайся
І при цьому – посміхайся.
Всіх вітай: дітей, батьків,
Друзів і учителів.
Стрелка вправо: Уважно слухати вчителя3.Слухай вчителя уважно
І веди себе поважно.
Щоб чогось не пропустити
Та все добре зрозуміти.
Стрелка вправо: На уроці сидіти тихо4.На уроці не гукай,
Завжди руку піднімай.
Там, де шум і крик буває,
Працездатності немає.
Стрелка вправо: У школі ходити спокійно5.На перерві в ігри грайся,
А не бігай, не штовхайся.
Як ведеш себе негоже –
Завжди травма бути може.
Стрелка вправо: Тримати речі в порядку6.До порядку сам привчайся.
В роздягальні не штовхайся.
Одяг власний зберігай
І чужий не розкидай.
Стрелка вправо: Берегти шкільне майно7.Школа – це твій рідний дім.
Будь господарем у нім.
Парти бережи і стіни,
Скрізь поводь себе відмінно.
Стрелка вправо: Берегти книжки8. Книжка всім знання дає.
В кожній щось цікаве є.
То ж на книжці не  малюй
Та не рви її, не псуй.
Стрелка вправо: Дотримуся чистоти9.В нашій школі- учень ти
Скрізь дотримуйсь чистоти.
Слідкувати завжди треба,
Щоб порядок був у тебе.
Стрелка вправо: Чемно поводитися в їдальні10.У  їдальні  всі їдять,
Там не бігають – сидять.
Як їси – не поспішай,
Все прожуй, тоді ковтай.
Стрелка вправо: В туалет йди при потребі11.В туалет йдуть за потреби,
Чистота там завжди треба.
Памятай , що ти – людина
Й знати правила повинна.
Стрелка вправо: Не сідати на підвіконня12.Підвіконня, любі  діти,
Не для того, щоб сидіти.
Там хай квіточки стоять.
Діти ж поруч постоять.
Стрелка вправо: Не брати в школу зайвих речей13.В школу з книжкою ідіть.
Зайві ж речі не беріть.
Ними можна травмувати.
Всім про це потрібно знати.
Стрелка вправо: Перила і сходи – це небезпечно!14.По перилах не зїжджай.
В гру на східцях теж не грай.
Сходи – це вже небезпека
Й до біди тут недалеко.
15.Наполегливо учися.
Стрелка вправо: Наполегливо вчитисяУ житті це знадобиться.
Вчитись ти прийшов до школи –
Не забудь про це ніколи!
V.Фізхвилинка ( презентація)

VІ.Гра «Додай слово»

ü     Як прокинувся – вставай. Ти до школи …( поспішай)
ü     Але й тут не поспішай. Подивись, спочатку, чи нічого не забув, чи в портфелі все …. ( в порядку)
ü     В школі, в класі не брудни, сміття бачиш …( підніми)
ü     Не носи в портфелі жуйки, крейду, яблука, кнопки, цвяхи, сірники. А носи …( носовички)
ü     Будь охайним завжди сам, уникай дірок і … ( плям)
ü     Вдома близьким не груби. Менших захищай і … ( люби).
VІІ.Конкурс « З якої казки»

 - Вгадати імя героя казки і які правила поведінки  порушив  кожен із них або які права  порушили проти них?
v    Хто утік від баби з дідом –
Не міг сидіти на вікні.
Зустрів в лісі різних звірів
І кожному співав пісні?
А хитру лисицю зустрів
І себе занапастив? (« Колобок»-  не слухав старших і попав у біду).
v    В батька хлопчик дуже гарний,
      Незвичайний,деревяний.
Любить дуже  батько сина забіяку ….(«Казка про Буратіно» – не хотів вчитися у школі)
v    Працювала я у хатці,
Танцювала у палаці.
Є така у мене звичка —
Десь губити черевички.
(
«Попелюшка» - примушували тяжко працювати)
v    Підробив він голосок,
Став малим співати.
Здогадалися вони:
Вовк — не наша мати.
(
«Вовк і семеро козенят» – правила порушили козенята, а вовк порушив право -посягнув на життя козенят)
v    Він звірят усіх лікує,
Від холери їх рятує.
Вилікує він за мить
Все, що в звірів заболить.
(
«Айболить» - право на медичне обслуговування)
v    Сидить півник на печі
Їсть смачненькі калачі.
Ось лисичка прибігає,
Півника мерщій хапає.
Біжить півень рятувати,
В лиса півника забрати.
Котик і півник», півник не слухав старших)

VІІІ.Бесіда про обов’язки

1.     Вправа « Мозковий штурм»
ü     Як ви розумієте значення слова  обов’язок ?(Кожна група обговорює , а доповідач висловлює думку)
      2. Зачитування правила.
Обовязок  - це сукупність моральних зобов’язань людини перед суспільством.
    (Обов’язок  – це те, що ми повинні виконувати, щоб бути корисними собі       та оточуючим.Обов’язково потрібно щось виконувати, хочеш ти цього, чи ні)
Ø    Який ваш головний обов’язок?  ( вчитися в школі, слухатися старших)
Ø    Коли ваші батьки стануть старшими і немічними, який у вас буде обов’язок ?
( Доглядати їх в старості, бо вони тепер дбають про вас малих)
3.Зачитування обов’язків з дошки ( на плакаті)
Ø     Поважати права інших людей
Ø      Старанно вчитися у школі
Ø     Виконувати посильну роботу
Ø     Берегти шкільне майно
Ø     Бути чемними в школі, вдома, на вулиці
Ø     Дотримуватись правил особистої гігієни
Ø       Дотримуватись правил дорожнього руху
Ø     Дотримуватись моральних норм поведінки
Ø      Охороняти природу
Ø      Піклуватися про членів сімї, допомагати їм
Ø     Поважати старших

ІХ.Підбиття підсумків
1.Вправа « Телеграма»
 - І як підсумок нашого заходу попрошу Вас написати телеграму з 10-12 слів, у якій будуть відповіді на такі запитання:
-Чи сподобалося тобі заняття?
-Що було важливим?
- Чому навчилися?
- Що сподобалося?
2.Побажання
    А на завершення нашого заняття хочу вам побажати, щоб у вашому житті завжди все складалося як найкраще, ростіть здоровими і щасливими!

Немає коментарів:

Дописати коментар