Експертний висновок
на розділ «Мова й мовлення»
підручника « Українська мова» для 3 класу
ЗНЗ з українською мовою навчання
( автор М.Д.Захарійчук, А.І.Мовчун. Київ:
Грамота,2014,
обсяг 176с.:іл.)
Розділ відповідає вимогам Державного стандарту
початкової загальної освіти, але не повністю реалізується в підручнику
предметний зміст, визначний навчальною програмою (с.25 тему «Текст-міркування»
замінено темою «Есе»). Обсяг розділу підручника відповідає кількості навчальних
годин, відведених на вивчення предмета. Основні змістові питання викладаються у
логічній послідовності і відповідають принципам доступності, наочності, систематичності,
науковості.
Розділ “Мова і мовлення” відповідає цілям і завданням
освіти. Особистісно орієнтований підхід у змісті реалізовано частково, домашні
завдання мають однотипний характер і зосереджені на побудові різного типу
тестів (с.23 впр.40, с.25 впр.43, с.19 впр.32), а робота над матеріалом теми у
класі будується в більшості на списуванні текстів. Слід зауважити, що дібрані
автором матеріали не є різноманітними , достатньо диференційованими, творчими.
Безперечним
позитивом підручника є значна увага автора до компетентінісної зорієнтованості
змісту завдань, що дає змогу застосувати вивчене у різноманітних навчальних і
життєвих ситуаціях. Сприяє формуванню крім предметної інших ключових
компетентностей: уміння вчитися, соціальної, загальнокультурної . Діяльнісний
підхід реалізований через систему завдань, що спонукають до активної діяльності
кожного учня, до свідомої самостійної роботи, до колективної та групової
діяльності.
Аналізуючи структурні компоненти розділу “Мова і
мовлення”, слід відмітити, що матеріал відповідає віковим особливостям та
психолого-педагогічним вимогам. Матеріал поділено на параграфи доцільно, але їх
послідовність варто змінити (Тему “План
тексту” доцільно
було розглянути перед темою “Ознаки
художнього та наукового текстів”). Дбаючи про належний
розвиток в учнів навичок читання автор прагне виховати в них потребу в
самостійному читанні та сформувати відповідні вікові читацькі інтереси. Ним
вибудовано систему роботи спрямовану на удосконалення вміння читати і сприймати
тексти різних стилів і жанрів із поєднання різних типів мовлення. На особливо
схвалення заслуговує те , що автор уникає стереотипів мови ворожнечі,
дотримується відповідності гендерного підходу, діалогічності текстів. Теми
викладено у доступній формі, кількість вправ та термінів відповідають віковим
особливостям учнів, наявні приклади, речення невеликі за обсягом. У розділі
переважають тексти основного і пояснювального характеру, мова яких лаконічна та
зрозуміла і є зразком для мовлення учня. Належний науковий рівень викладу
теоретичного матеріалу вдало поєднується з його доступністю. Недопустимим є те,
що у розділі наявні елементи, що призводять до перевантаження учнів, зокрема це
– передчасність завдань(с.20 впр.13).
Оскільки аналізуємо підручник для початкової ланки, то
у ньому повинна бути достатня кількість ілюстрованого матеріалу. У розділі
наявні ілюстрації та фото до текстів, але майже відсутні завдання, спрямовані
на роботу з ілюстративним матеріалом, хоча форматпоєднання кольорів сприяють
естетичному сприйняттю сторінки вцілому.
Групування мовного матеріалу довкола тексту дає змогу
вчителеві забезпечити комплексне і систематичне повторення раніше вивченого: на
кожному уроці вчитель може повернутися до пройденого та з’ясувавши рівень
засвоєння школярами навчального матеріалу продовжити формування навичок
застосування здобутих знань на практиці. Майже не використано у розділі
алгоритмів роботи над текстом, не наведено зразків виконання тощо. Особливий
інтерес становить наявність засобів мотивації, які стимулюють пізнавальний
інтерес, розвивають інтелектуальні здібності дітей (індукція, аналіз,
порівняння, узагальнення). Немає завдань для самоконтролю
Ефективне та доцільно використаним є апарат
орієнтування у підручнику автор використовує різноманітні піктограми: тема
уроку, робота в парах, читання діалогу, завдання на вибір, завдання підвищеної
складності, словник, домашнє завдання; Вдало поєднує виділення у текстах та
завданнях (жирним шрифтом та курсивом); що дозволяє акцентувати увагу учнів на
тому чи іншому матеріалі. Цінність також полягає у використанні глосарію
(с.8,10,17). Шкода, що розділи не виділені шмуцтитулами.
Соціокультурна проблематика внесених до розділу
текстів забезпечить засвоєння дітьми духовних і культурних цінностей, носить
виховний характер: Любов до своєї країни, її людей та мови, сприятиме їх
естетичному розвитку. Слід відзначити, що дібраний автором текстовий матеріал є
різноаспектним за змістом різноманітним за стилями, розвивальним, цінним у
виховному плані, цікавим для сучасних дітей.
Матеріали розділу позбавлені
гендерних стереотипів, андроцентризму, дискримінації за ознакою статі, що
виявляється у: рівномірному співвідношенні жіночих і чоловічих образів у
текстах:
-
відсутність
сегрегації та поляризації за ознакою статі;
-
у
ілюстрованому матеріалі зображені особи обох статей у різноманітних ролях і
видах діяльності;
-
загальнолюдські
цінності передаються як через образ чоловіка, так і через образ жінки.
Немає коментарів:
Дописати коментар