Резюме проекту
1. Тематичний напрямок
проекту.
Екологічний.
2. Назва проекту . Рідний край – кожній
пташині рай.
3. Назва навчального
закладу, який подає проект. Костопільська гуманітарна гімназія ім. Т.Г.Шевченка
4. Виконавці проекту
(кількість та категорія). 27 учнів 1-Б класу, їхні батьки, старшокласники, класний
керівник – Плющ Юлія Олегівна.
5. Цільова аудиторія (кому
саме надається допомога). Допомога птахам, екології міста, учням, які
піклуватимуться про птахів та екологію міста, батькам, які переконаються у необхідності
консолідації зусиль дітей, батьків та навчального закладу задля досягнення мети
екологічного та морального виховання дітей.
6. Мета проекту. Створити умови для
екологічного виховання учнів, виховання співчуття, розширення орнітологічних
знань. Консолідація зусиль дітей, батьків та школи у вихованні учнів, у
збереженні природи та екології міста через особистий приклад. Формувати в учнів
систему знань, поглядів і переконань, які забезпечуватимуть громадську
відповідальність за стан навколишнього середовища, готовність його поліпшувати,
жити у злагоді з природою.
7. Завдання проекту.
-
Розробити та
побудувати у рамках проекту годівнички для птахів різних розмірів (залучити
батьків), таким чином допомогти птахам пережити зиму.
-
Доглядати за годівничками.
-
Ознайомити учнів із зимуючими птахами, скласти «пташине
меню».
-
Вчити спостерігати за птахами, сезонними змінами у
природі.
-
Провести свято «На
пташиному базарі».
-
Донести до кожного учасника проекту думку про те, що
птахи потребують нашої допомоги.
-
Продемонструвати позитивний приклад батьків у розробці та
реалізації проекту
-
Формувати навички допомоги природі, птахам.
-
Налагодити дружні стосунки дітей та батьків класу.
-
Практично застосовувати
засвоєні дітьми екологічні знання та навички.
-
Формувати небайдуже ставлення до навколишнього світу.
-
Створити умови для самореалізації особистості у різних
видах діяльності.
8. Актуальність проекту.
Проект спрямований на екологічне виховання
учнів.
В умовах загострення проблем взаємодії
людства й природи перед сучасною педагогічною наукою постає низка невідкладних
завдань, пов’язаних з необхідністю виховувати молоде покоління не у згубній
традиції якомога більше брати від природи, а у шанобливому ставленні до всього
сущого. Завдання екологічного виховання – сприяти накопиченню екологічних
знань, виховувати любов до природи, прагнення берегти, примножувати її,
формувати вміння і навички діяльності в природі.
Проект спрямований на вирішення
конкретних проблем: допомогти птахам пережити зиму; обладнати на пришкільну
ділянку та у центральний парк
годівничками. Показати приклад людям, що живуть поблизу гімназії, як
потрібно оберігати птахів, допомагати їм., природному середовищу мікрорайону.
Залучити їх до цієї справи, змінити споживацьке ставлення до природи. Батьки
приводитимуть своїх маленьких дітей до годівничок, щоб покласти корм,
спостерігатимуть за птахами, які живуть поруч з нами і знищують шкідників
дерев, що ростуть біля будинків.
Більш
дружніми стануть стосунки батьків і дітей нашого класу, заявиться
бажання й далі продовжувати колективну роботу та творчий пошук.
Діти і батьки отримають емоційне
задоволення від разом виконаної корисної праці та творчої роботи.
З’явиться можливість залучити до
дослідницької роботи з екології інших учнів нашого навчального закладу. Цей
проект буде поштовхом для подальшого обладнання пришкільної ділянки.
9. Термін реалізації
проекту.
Тривалість – короткостроковий.
Грудень - січень.
10. Етапи реалізації проекту.
10.1.
Проблемно-цільовий етап.
На батьківських зборах обговорити і
вибрати сферу проектної діяльності. Поставити задачі, окреслити кінцевий вигляд
створюваного продукту, його призначення та коло використання.
10.2.
Підготовчий етап
Цей етап має на меті теоретичну підготовку
учасників проекту; пошук і підбір необхідної інформації, вибір місця для
реалізації проекту.
10.3.
Етап розробки сценарію й технічного завдання.
На даному етапі передбачається збір
матеріалів, відбір змісту; визначається приблизний обсяг проекту, робиться його
найбільша деталізація, прописуються ролі всіх учасників проекту, строки
виконання ними кожного виду роботи.
10.4.
Будівництво годівниць.
Батьки разом із дітьми виготовляють
годівниці. За допомогою старшокласників обираються місця для їх розвішування,
насипається перший корм в годівниці.
10.5.
Етап функціонування «Пташиної їдальні»
На цьому
етапі діти приносять корм, збирають недоїдки хліба у шкільній їдальні,прибирають
у годівницях сніг та сміття. Ведуть спостереження за птахами, які прилітають
годуватися.
10.6.
Етап підготовки до
свята.
На даному етапі проводиться фестиваль
дитячої творчості. Саме у цей час діти
малюють зимуючих птахів, виготовляють на майстер-класі за допомогою
нестандартних матеріалів об’ємних пташок (снігурів). Разом із батьками
випікають птахів із прісного тіста.
10.7.
Свято-змагання «На пташиному базарі»
Цей етап підсумковий, на якому
узагальнюється вся виконана робота під час проекту і у формі змагання
перевіряються знання учнів, які вони набули за період із грудня по січень.
11. Очікувані результати
реалізації проекту.
Консолідація
учнів, батьків і гімназії в реалізації конкретного проекту. Здобуття навичок у
спільній роботі. Реальна допомога птахам пережити зиму. На території школи з’явиться
дослідницька ділянка для спостереження за зимуючими та перелітними птахами.
Реалізація цього проекту буде поштовхом для наслідування в дитячих садках,
інших школах, дворах будинків. Діти стануть добрішими, ближчими до природи,
відчують значущість свого вкладу у її збереження. Клас здружиться.
12. Вплив проекту на місцеву
громаду.
У
мікрорайоні з’явиться місце, де можна дієво допомогти птахам. Підгодовувати
птахів приходитимуть з маленькими
дітками, чим виховуватимуть у них любов до природи. Реалізація цього проект
буде поштовхом до наслідування. Він
покликаний заохочувати всіх людей не руйнувати, а творити. Проект надасть
взірець виховання дітей через особистий приклад батьків.
13. Можливість подальшого
розвитку
Цей проект хоч і короткостроковий, але
потребує догляду, ремонту. Можна
посадити кущів з ягодами, квіти, викопати купальню для птахів. Розробити якесь
ландшафтне обладнання ділянки, що позитивно вплине на загальний вигляд шкільної
території.
13. Механізм моніторингу
результатів проекту.
Візуально, на пришкільній
території та у парку.
Фотокартки, комп’ютерна
презентація.
Майстер-клас «Снігурі на
гілочках» (об’ємний виріб)
Тема . Снігурі на гілочках
(об’ємний виріб)
Мета. Навчити дітей за
допомогою нестандартних матеріалів виготовляти об’ємних птахів. Удосконалювати
навички правильного вибору кольору, об’єму і матеріалу для поробки. Розвивати
естетичний смак, дрібні м’язи рук, мовлення. Виховувати любов до природи,
уміння бути спостережливим і піклуватися про навколишнє середовище.
Обладнання: кольоровий папір,
клей, ножиці, нитки, вата, фарби, моделі птахів та гілочки дерев, малюнки
птахів, зразок вчителя.
Хід заняття
І. Організація класу.
ІІ. Підготовча робота
1. Введення дітей до
практичної роботи.
Звучить запис голосів птахів. Через кілька хвилин
запис виключається. У класі настає тиша. Розсипаються по класі вирізані із
паперу сніжинки. Вчитель запитує дітей:
-
Ой, а чому така тиша, куди ж поділися пташки?
-
Пташки зникли.
-
А чому?
-
Пташки зникли, бо надворі зима.
Вчитель відкриває дошку.
-
А ось тут, подивіться, хто сидить на гілках?(На гілочках
насаджені фігурки зроблених із паперу пташок – дятла, синиці,ворони, сороки).
-
Хто відгадає за описом, яка це пташка, отримає її і
посадить собі на парту.
-
Маленький, з червоним капелюхом, всі його звуть лісовим
лікарем.(Дятел)
-
Маленька, метка, носить жовтенький фартушок(Синиця)
-
Сіренький, маленький хлопчисько під стріхою живе, крихти
шукає у дворі.(Горобець)
-
Дуже поважний, понад сто років живе (Ворон)
-
Чорне пір’ячко, а боки білі, про кого ми кажемо
білобока?(Сорока)
Діти
отримують пташок, сідають на свої місця і до кінця уроку пташки залишаються у
них на партах.
-
Діти, зимовий вітер не тільки розсипав сніжинки по класі
та налякав пташок, а розвіяв вірш про зиму. І якщо ми його зберемо так, як
треба, то дізнаємося, яку пташку виготовлятимемо сьогодні.
Пташки зимою
Киньте зерна, киньте кашки,
Бо ми дуже бідні пташки.
Ціле літо працювали,
Сади з черви обчищали.
Дайте порятунок, спішіть!
Всі пташки:
Цір, цір, ціть, ціть!
Діти любенькі, спішіть,
Цінь, цінь, час, час.
Ще й співали вам на втіху
Порятуйте в пору лиху.
-
Молодці, правильно склали вірш. Ой, хто це? (Заходить до
класу хлопчик у масці снігура)
-
Це – снігур.
-
Ой, який мороз! Доброго вам дня, діти. Нам, снігурам,
дуже тяжко живеться взимку. Все літаємо, літаємо і дивимося, де б яку крихту
хліба знайти. Іноді за цілий день нічого і не знайдемо. А ви знаєте, що
більшість із нас гине не від холоду, а від голоду.
-
Так, снігуре, що
тут говорити, взимку всім птахам і звірам сутужно доводиться. Але ми з
дітьми зробили багато годівничок, розвісили їх. А у них різний корм: насіння,
хлібні крихти, сало, зерно. Учні намалювали малюнки про тебе і інших птахів.
Подивись нашу виставку.
-
Спасибі, діти, за це. А я вам приніс на своїх крильцях
цікаву легенду про себе. Ось послухайте.
Легенда
Жив собі Снігур. Захотілося йому до Сонця
долетіли. Вирушив у дорогу. Подивилося Сонце на сміливця, здивувалося, як це
зимовий птах до небесного світила має добратися. Виставило воно свої вогняні
стріли, обпекло груди птахові. З тих пір снігурі червоні груди мають.
-
Сідай з нами,
снігуре. І весело попрацюй.
2. Оголошення теми і мети
заняття.
Сьогодні ми зробимо багато снігурів, щоб
нашому птаху не було сумно самому.
3. Інструктаж.
1) Беремо вату, фарбуємо у
червоний колір і формуємо кульку;
2) Вирізуємо з чорного
паперу голівку, спинку і крильця
снігура;
3) приклеюємо ватну кульку
до внутрішньої сторони шаблона;
4) протягуємо нитку і
підвішуємо снігура на гілку.
ІІІ. Самостійна робота
Під музичний супровід (будь-яка тиха,
спокійна мелодія) діти виконують самостійну роботу, учитель за потребою
допомагає, звертає увагу на масові помилки.
ІV. Аналіз дитячих робіт (кращі
роботи розвішуються на гілках)
-
Молодці. Діти, ви гарно попрацювали. ( Вивішується
плакат: «Бережіть птахів! Не вбивайте їх, не руйнуйте їхній гнізд, взимку
підгодовуйте пташок!»)
V. Підсумок уроку.
Про пташку піклуємось взимку,
Зустрінемо її навесні.
Ніколи гнізда не зруйнуємо,
Бо ми юні друзі її.
Збудуємо ми їй будинок,
Зігріємо взимку теплом.
Весною ця пташка весела
Змахне піднебесним крилом.
Свій край – кожній пташині рай
Мета. Поглибити знання дітей про птахів рідного краю, навчити берегти
птахів, допомагати пернатим друзям взимку.
Обладнання. Малюнки птахів, кросворд про птахів, картки із завданнями до
конкурів, чорна скринька, сигнальні картки, запис співу птахів,
Хід свята
Вчитель. Птахи – невід’ємна частина природи. Вони прикрашають діброви,
луки, степи і полонини. Птахи – окраса
парків, садів. Чи можна уявити собі весну
без дзвінкої пісні жайворонка або весняний ліс без кування зозулі!
Червоногруді снігурі оживляють зимовий пейзаж. Але птахи не тільки прикрашають
наше життя. Вони допомагають людям боротися за кращий врожай. Я хочу розповісти
вам одну мудрість.
Давно-давно жив на світі один
мудрець. Серед людей не було йому рівних з розумом і розсудливістю. Але одного
разу хлопець вирішив перехитрити мудреця. Піймав пташку, сховав за спину, і
спитав мудреця:» Живий чи мертвий птах у мене?». Варто було сказати мудрецю
«живий», як хлопець обезголовлював птаха, а якщо мудрець відповість – «мертвий»
- тут же випустить його на волю.
Тільки на секунду замислився
мудрець. А потім сказав просто: « птах у твоїх руках…»
Це дуже давня легенда. Із
незапам’ятних часів, через усю історію пронесла людина любов до природи,
доброту до усього живого, що робило її життя красивим. Це почуття треба берегти і завжди про нього
пам’ятати. І перш, ніж що-небудь зробити, замахнутися на щось, варто згадати
слова:»Обережно, життя!»
1-й учень.
Ніколи не зробимо шкоди
Ми пташці у нашім краю.
Хай лине у гаї і на води,
Співає для нас у маю.
2-й учень.
Зустрінуться в рідному краї
З ключем журавлиним вгорі
Синичок і щигликів зграї.
І повзики, і снігурі.
3-й учень.
У кору застукає дятел
Сигналом робочого дня,
І знову почне працювати
Корисне, мале пташеня.
Вчитель . А тепер працювати почнемо і ми. Пригадаємо усе те, про що
дізналися під час наших останніх годин спілкування і побачимо, хто протягом
останніх двох місяців був уважним, працьовитим. Сьогодні нагородимо
найспритніших, найуважніших, найрозумніших. Найпрацьовитіших. Бажаю вам усім
успіхів та перемоги! А щоб дізнатися, хто до якої команди потрапив, ви зараз
витягнете листочок із назвою команди, і сідатимете за той стіл, на якому
фотографія птаха – назви вашої команди (діти розділяються на 4 команди)
Конкурс 1 «Знайди гніздо»
Командам роздаються картки із
гніздами птахів, і їм за 1 хвилину потрібно з’єднати птаха і гніздо , яке вона
будує стрілочками.
Конкурс 2
Розгадування кросворду за допомогою загадок.
- Я загадуватиму вам загадки. Яка
команда знає відповідь, швиденько піднімає руки вгору. Кожна правильна
відповідь – один бал для команди.
1.
|
Ж
|
|||||||||||||||||
2
|
А
|
|||||||||||||||||
Й
|
||||||||||||||||||
4.
|
В
|
|||||||||||||||||
5.
|
О
|
|||||||||||||||||
Р
|
||||||||||||||||||
6.
|
О
|
|||||||||||||||||
7.
|
Н
|
|||||||||||||||||
8.
|
О
|
|||||||||||||||||
К
|
||||||||||||||||||
1. Дві ноги, довгий ніс
Прилетів – обід приніс:
Смачних жабеняток
Для своїх маляток.
(Журавель)
2. Чорномазий, білодзьобий
Він за плугом важно ходить
Черв’ячків, жучків знаходить –
Сторож вірний, друг полів,
Перший вісник теплих днів.
(Грак)
3. Сам вечірньої години
Заховався в кущ калини,
Та на дуду голосну
Грає пісню чарівну.
(Соловей)
4. Уночі гуляє, а вдень
спочиває.
Має круглі очі, бачить серед ночі.
(Сова)
5. Невелика сніжно-біла,
Що її в небесну шир,
Люди радісно пускають
Сповістити всіх про мир.
Кожен з вас цю птицю знає,
Її назву відгадає.
(Голуб)
6. Бідовий хлопчина
В теплій сорочині
По дворах стрибає,
Крихти підбирає.
(Горобець)
7. Хто гнізда свого не має,
Яйця іншим підкидає.
Та у лісі в холодку
Все кує: «Ку-ку! Ку-ку!»
(Зозуля)
8. В лісі, в скверах, на
алеях –
Птиці в чорних тюбетейках.
Сірі та червоногруді,
а самі аж із тайги
Принесли до нас сніги.
Хто вони? (Снігурі)
9. Біла латка, чорна латка
по дереву скаче. (Сорока)
10. Скрізь цей птах літає,
Безліч мушок поїдає.
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує.
(Ластівка)
Фізкультхвилинка (масаж біологічно
активних зон обличчя та шиї)
-
Діти, пригадаймо чистомовку про сороку.
Ока, ока,
ока
(потерти долоні одна об одну).
Де живе сорока?
Оки, оки, оки,
(розтирати лоб ребрами долонь у
боки, до середини чола).
Не знайти сороки.
Ок, ок, ок,
(кулачками проводити під крилами
носа).
Не подзьбай колосок.
Ку-ку-ку,
(роздвинути вказівний і середній
пальці «виделкою»).
Попити лети на ріку.
(розтерти
точки перед і за вушками)
Конкурс 3
Завдання на розвиток слухової уваги.
Діти всі, звичайно, знають,
Хто гарнесенько літає,
Так швиденько покажіть,
Хто летить, хто не летить.
- Отже, коли ви почуєте назву
пташки, повинні швиденько встати, та показати, як летить птах. Хто уважний і
спритний, той не помилиться.
Летить, летить ворона,
Летить, летить корова.
Летить, летить шпак,
Летить, летить грак.
Летить, летить горобчик,
Летить, летить сиропчик.
Летить, летить ґава,
Летить, летить кава.
Летить, летить чайка,
Летить, летить гайка.
Летить, летить пташка.
Летить, летить комашка.
Летить, летить синичка,
Летить, летить суничка.
Конкурс 4
У чотирьох конвертах –
прислів’я, написані на картках. На одні картці половина прислів’я, а на другій
– його продовження. Яка команда складе першою прислів’я, та і перемогла.
Ворона за море літала,….(а розуму не набрала).
Слово – не горобець,….(вилетить – не спіймаєш).
Нарядилася, як пава,….(а кричить, як ґава)
Ластівка день починає,…..( а соловейко – закінчує).
Конкурс 5. «Чорна скринька»
Виносять під музику скриньку. Вчитель задає питання:
-
У цій скриньці знаходиться те, із чого починається кожна
пташка.
(У коробці знаходиться яйце)
Конкурс 6 «Згадай казку»
-
Протягом останніх декількох годин спілкування ми багато
говорили про птахів, читали вірші, дізнавалися про те, чим харчуються птахи, які
відлітають у теплі краї. А які залишаються. У цьому нам допомагали батьки,
старшокласники, бібліотекар та завуч гімназії.
І тепер вирішальний, останній конкурс. Я задавала
вам пригадати казки, у яких героями є птахи. За кожну названу казку, команда
отримує один бал.
Вчитель Не можна уявити собі ліс, парк або сад
тихим, беззвучним. Весну – без пісні жайворонка, співу синиці, без цвірінькання
горобців. А пісня соловейка! Як приємно слухати ці співи! Вони створюють
хороший настрій, запалюють серце любов’ю до рідної природи, до своєї землі.
Для
того, щоб ще більше оживити і прикрасити наші поля, луки, наші міста і села,
необхідно активніше приваблювати й охороняти пернатих друзів.
Шануй, примножуй скарб неоцінений.
Який вручила нам свята земля!
Насаджуй сад і прочищай джерельце,
І скривдити не дай маленьке пташеня.
Оголошуються підсумки конкурсів, нагороджуються
усі учасники.
Немає коментарів:
Дописати коментар