неділя, 21 лютого 2016 р.

Використання психогімнастичних вправ на уроках у початковій школі

     Вступ
      Уміння і бажання навчитися – це той фундамент, який має закласти вчитель початкових класів. Але у школі кожен учень пізнає не тільки навколишній світ, а й самого себе. Досвідчені педагоги і психологи, приділяючи достатню увагу кількісному накопиченню знань та умінь школярів, не забувають про якісні зміни, які відбуваються в житті  дитини у період навчання в початковій школі. Навчити дитину розуміти себе і своє місце в шкільному житті, допомогти налагодити взаємодію з однолітками і дорослими, затвердити в ній віру в себе і свої можливості – це теж завдання вчителя початкової школи.
     І першим кроком до втілення цих завдань у життя є створення комфортної психолого-педагогічної атмосфери у класі, за якої школярі відчували б розуміння своїх потреб з боку вчителя, забували б про страх і набували б упевненості, необхідної для самовираження. Як кажуть самі діти, «комфорт – це приємне спілкування з приємними тобі людьми».
     Як один із засобів налагодження такого спілкування в рівноправних системах «учитель – учень» , «учень – учитель», «учень – учень» пропоную систему психогімнастичних вправ, які можна проводити навіть замість фізкультхвилинок на будь-якому уроці.
     Метою застосування психогімнастичних вправ вважаю набуття учнями конкретних соціально-психологічних умінь, а саме:
  • вступати в конфлікт;
  • вільно висловлювати свою думку;
  • Висловити згоду чи незгоду;
  • Вибачитись і прийняти вибачення;
  • Прийти на допомогу іншим;
  • Приєднатися до думки інших;
  • Запросити інших до спільної роботи;
  • Бути приємним, привітним співбесідником;
  • Взяти участь у спільній роботі згідно з планом колективу.
    Результативність упровадження психогімнастичних вправ важко переоцінити. Час, необхідний для їх проведення, невеликий, але вони викликають яскраве емоційне піднесення школярів, позитивно впливають на їхні почуття й думки, збагачують їх досвідом самостійних роздумів, пошуків, розуміння себе та оточення.




Хід заняття
1.     Розминка (Психологічний настрій)
Добридень!
Усі діти стоять у колі, взявшись за руки, промовляють слова і виконують певні рухи:
«Добридень, добридень, добридень!» - кажу.
Як ранок настане, до школи біжу.
Тут – очі, тут вушка, плече і рука.
Тут – носик, тут ротик, сусіда п’ята.

  1. Який Я?
Темні і світлі торбинки.
Вчитель готує дві торбинки – темну і світлу. Заздалегідь готує картки з назвами негативних і позитивних якостей людей.  Дітям пропонує розкласти ці якості у світлу і темну торбини.
   Треба домовитися із дітьми, що під «темними» якостями розуміють ті, що заважають мирно і щасливо жити як самій людині, так і її оточенню. Під «світлими» - ті, що допомагають.
 
Дерево бажань
     На дошці на великому аркуші паперу вчитель кріпить модель якогось плодового дерева. Дітям роздає по одному яблуневому листочку і пропонує записати на зворотному боці своє заповітне бажання. Потім учні по одному виходять до дошки, зачитують свої бажання й прикріплюють листочки на дерево. Вчитель роздає дітям фішки за кожне бажання: якщо загадане бажання пов’язане із задоволенням особистої потреби – дитина отримує жовту фішку, якщо воно має суспільне значення – червону. Вчитель заохочує ті бажання, які пов’язані із прагненням потурбуватися про товаришів. Людей похилого віку, слабших. Підбиваючи підсумок, треба обговорити із дітьми, які бажання їм сподобались і чому, а також поміркувати разом, яких бажань було більше – особистих чи соціальних, які з них значиміші.

3.     Які інші?
Покинуте кошеня
     Діти на прохання вчителя уявляють, що матуся принесла додому покинуте кошеня. Йому страшно, сумно і безрадісно. Воно голодне й холодне. Кожна дитина по черзі перетворюється на кошенятко, сідає на стілець, а решта дітей гладять його, говорять добрі слова.

Усі ми різні
     Вчитель пропонує дітям протягом 5 хвилин зобразити за допомогою кольорових олівців, що таке «радість». Вчитель зазначає, що малювати можна що завгодно.
     Після виконання завдання учасники по черзі показують свої малюнки групі і розповідають, що на них зображено. Діти обмінюються враженнями: чи легко було виконати завдання, чи складно було розповісти, що саме зображено.
     Вчитель звертає увагу дітей на відмінність у розумінні та зображенні різними людьми поняття «радість». Робиться висновок про те, що кожна людина – особлива, неповторна, а отже – незамінна. А це – важлива підстава для того, щоб вона відчула свою цінність.

4.     Ми з друзями
Чотири кути
     Вчитель розташовує у чотирьох кутах класної кімнати таблички з написами: «Морозна зима», «Спекотне літо», «Зелена весна», « Жовтокоса осінь». Дітям пропонується підійти до таблички з назвою пори року, в яку вони народились. Кожній групі на чистому аркуші треба фломастерами намалювати колективний малюнок на задану тему одночасно. Для цього учням потрібно об’єднатися і розподілити між собою ролі колективної творчості. Через певний час учні презентують свої роботи.

     5. Розминки - перевтілення
Насос і м’яч
     Діти стають парами. Один з них виконує роль насоса, інший – м’яча. Спочатку м’ячі не надуті – стоять на напівзігнутих ногах, корпус нахилений уперед, голова опущена. «Насос» починає надувати м’ячі, супроводжуючи свої дії словами « раз», діти починають розпрямлятися, надувають щоки, розправляють плечі, піднімають руки. Коли м’ячі надуті, «насос» витягує  шланг з м’ячів. Діти із силою відтворюють звук «ш-ш-ш», повертаючись у вихідне положення.

  1. Вправи-активатори
Долоні й коліна
Мета: розвиток довільної уваги, уважності, мислення, швидкості реакції.
     Сидячи в колі, покласти долоні на коліна сусідів: праву – на ліве коліно сусіда зліва, ліву – на праве коліно сусіда справа. Гравці передають сплеск від коліна до коліна(при цьому потрібно уважно слідкувати за тим, чия рука лежить на наступному коліні в колі, і не переплутати черговості свого сплеску).
     Коли буде налагоджено ритм сплесків, можна пропонувати ускладнення: два сплески по одному коліну означатимуть рух у іншому напрямку, тобто тепер гравцям треба слідкувати і за тим, чия рук плескає по коліну, і за напрямком руху сплесків.

  1. Вправи-енергізатори
Австралійська злива
Мета: розвиток уваги, формування навичок перерозподілу уваги, підвищення групової єдності.
     Учасники стоять у колі. Ведучий робить якісь рухи, передає їх сусіду справа від себе, той повторює їх і передає сусідові справа. Сусід справа продовжує виконувати подані рухи доти, поки не отримає від сусіда зліва наступні рухи, які він теж повинен передати. Вчитель починає зі слів:
«У Австралії часто змінюється погода.  Ось сонячно і тепло»
Рух: руки вгорі
«А тепер знявся легенький вітерець»
Рух: потерти долоню об долоню.
« З’являються перші краплі дощу»
Рух: удари пальцями по грудях.
« Дощ посилюється»
Рух: удари долонями по стегнах.
«Дуже сильна злива»
Рух: тупотіння ногами.
Далі права продовжується у зворотному напрямку.

8.     Вправи на релаксацію
     Релаксація «Тихе озеро»
(звучить спокійна музика)
Вчитель. «Увага! Ми прибули на станцію, що називається «Тихе озеро». Вийдіть із поїзда, і ляжте на килимок. Закрийте очі і слухайте мене. Уявіть собі чудовий сонячний ранок. Ви знаходитеся біля тихого прекрасного озера. Чутно лише ваше дихання і хлюпотіння води. Сонце яскраво світить, і ви почуваєте себе все краще і краще. Ви відчуваєте, як сонячне проміння зігріває вас. Ви чуєте щебет птахів і скрекотання цвіркуна. Ви абсолютно спокійні. Сонце світить, повітря свіже і прозоре. Ви відчуваєте усім тілом тепло сонця.  Ви спокійні і нерухомі, як тихий ранок. Ви почуваєте себе спокійними і щасливими. Вам ліньки навіть поворухнутися. Кожна клітинка вашого тіла насолоджується спокоєм і сонячним теплом. Ви відпочиваєте.

      А тепер розплющіть очі. Ми знову у школі, ми добре відпочили, у нас гарний настрій і приємні відчуття не залишать нас протягом усього дня»

Немає коментарів:

Дописати коментар