неділя, 21 лютого 2016 р.

Вправи для запам'ятовування словникових слів

Вправи та ігри для розвитку уваги

1.     “Ігри діда Буквоїда”

а) Вгадай слова за приголосними, перевір за словником, запиши.
         дтн                           срд                            пндлк
         дитина                     середа                       понеділок

б)  Добери слово за голосними, перевір за словником, запиши.
         еои                           иао                             уия
         Черговий                 виразно                     вулиця

    2.”Слово розсипалося”

Збери із даних груп літер слова і запиши їх.
        регйо                       цазьє                           ивнад
        герой                       заєць                           диван

3.     “Плутанина”

Збери зі складів слова та запиши їх.
        ше/ня/ки                ре/че/ке/ви                  ду/по/ре/пе
        кишеня                  черевики                      попереду



4.     Добери відсутній склад, перевір і запиши.

вве – рі                гар – роб                      те – фон
ввечері                гардероб                      телефон

5.     “Початок – кінець”

Впізнай слово за першою і останньою буквами, перевір і запиши.
          ф – х                     о -н                           м – к
     фартух                 океан                          механік

6.     “Буква загубилась”

Добери пропущену букву, перевір за словником, запиши слова.
          вер – с – нь          з – вд – ння               д – сц – пліна
вересень              завдання                     дисципліна

7.     “Хто уважний?”

Назви, що зображено на предметних малюнках.
З перших літер збери і запиши словникове слово.
Наприклад: м’яч, екскаватор, трактор, акваріум, лев, метал.
8.     “Хто останній – виграв”

За великою сюжетною картиною, що на дошці, знайди словникові слова. Хто останнім знайде і назве – виграє.

9.     Хто більше?”

За одну чи дві хвилини знайди і випиши зі словника:
1)        слова із наголошеним першим складом:
вересень, вулиця, ґанок, олень, ясен та ін.
2)        слова із двома голосними е:
середа, четвер, електрика, очерет, черевики, черешня та ін.
3)        слова із подвоєними приголосними:
читання, завдання, ввечері, щоденно, юннат, до побачення, ззаду.

10.                                                                      “Перевертні”(анаграми)

Атлас – салат,        автор – товар,          репет – тепер.

11.                                                                      “ Чарівний ланцюжок”

Знайди у ланцюжку словникові слова і запиши їх.
         четвересень
          температурадіолень
          ліворучернеткаструлясен

12.                                                                      “Цікаві моделі”

Придумай якомога більше слів за цими моделями.
Г – голосний, П – приголосний.
ПГПГП – диван, ґанок, герой, бетон та ін.
ПГПГПГ – вулиця, середа, дитина та ін.
ПГППГП – бензин, вокзал, гектар, фартух та ін.

13.                                                                      “Відгадай слово”

Робота зі словником.
Наприклад, на літеру В:
-         два склади, другий наголошений – вперед;
-         один склад, букв більше, ніж звуків – вдень;
-         чотири склади, перший наголошений – вогнище;
-         три склади, другий наголошений – виразно.



14.                                                                      “Знайди слово в слові”

Метро – метр, медаль – мед, виразно – раз, ведмідь – мідь, вдень – день, гвинтівка – гвинт, портрет – порт.

15.                                                                      “Знайди зайве слово”

Учитель, четвер, телефон, до побачення.
Зайве “телефон” – у ньому відсутня буква ч.

Вправи для розвитку пам’яті


1.     “Складовий аукціон”

Виграє той, хто останнім називає слово.
Те – (телефон, тепер, телеграма, терпуг, температура, театр).
Че – ( червоний, черговий, четвер, черемха, черевики, черешня).
Ди – (диктант, диван, дитина, директор, дисципліна).
Ки – ( Київ, кипіти, кишеня, черевики, жайворонки).
Се – (секунда, середа).

2.     “Поспішай – запам’ятай”

Протягом однієї хвилини учні мовчки читають групу слів, яка складається із 7-8 слів для першого класу, 8-10 слів для другого класу, 10-15 слів для третього класу. Потім слова записуються і перевіряються парами або самостійно.

3.     “Умій читати і чути”

Учитель чітко вимовляє групу словникових слів з інтервалом 5-8 секунд, щоб учні встигли проговорювати кожне слово. Потім слова записують і перевіряють.

4.     Усний малюнковий диктант з наступним записом слів по пам’яті.

Учитель показує малюнок, один із учнів чітко вимовляє слово. Потім усі слова записують і перевіряють на дошці.

5.     Усний диктант-переклад слів з російської мови на українську з наступним записом і перевіркою.
6.     “Не розірви ланцюжок”

Один із учнів починає ланцюжок, чітко вимовляючи словникове слово, другий повторює це слово і додає своє. Далі до того часу, поки хтось не зможе повторити весь ланцюжок.

7.     “Спустись по сходинках”

Запис словникових слів із додаванням кількості букв.
Роботу можна проводити із усім класом у зошитах, індивідуально біля дошки чи як змагання між командами.
4  грім                                   5  пиріг
6  дитина                              7  учитель
8  горизонт                           9  кукурудза
10   одинадцять                 11 температура

8.     “Збери слова в кошик”

На дошці – малюнок кошика з написаною темою: рослини, тварини, школа, місто, час тощо. Діти по черзі диктують по одному слову із цієї теми.
Місто: вулиця, метро, автомобіль, вокзал, театр, телефон, трамвай, тролейбус.

9.     “Засели будинки мешканцями”

Написання словникових слів відповідно до визначеної теми чи моделі (двоскладові, трискладові з наголошеним першим складом, з твердими приголосними і т.п.)
     Вправа виконується у формі змагання між трьома учнями або командами. На дошці – малюнки трьох будинків. На даху позначено тему або модель слова. Учні на кожному поверсі записують по одному слову-“мешканцю”. Виграє той, хто раніше і без помилок заселить мешканців у будинки.
       Вогнище                         чернетка                     гардероб
       Вересень                         механік                      восени
       Вулиця                            шеренга                     ярина
       Ґудзики                           фанера                       інженер
       Ясени                              шеренга                     кілометр

10.                       “Відгадай і запам’ятай”

Учитель читає загадки, відгадки до яких – словникові слова. Діти чітко вимовляють відгадки, а потім по пам’яті записують.
·        Вранці він заходить в клас і знання дає для вас. (Вчитель)
·        Красивий, щедрий рідний край
І мова наша – солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься...(Україна)
·        Біля тулуба вуха, а голови немає.(Каструля)
·        По полю бродить, зерно молотить,
Жне, косить – хліба не просить.(Комбайн)
·        Я не їм вівса, ні сіна,
Дайте випити бензину –
Усіх коней обжену,
Куди хочеш, побіжу. (Автомобіль)
·        Я стою на ходу, а спинюся – упаду. (Велосипед)
·        Через поле і лісок подається голосок,
Він біжить по проводах,
Скажеш тут, а чути там. (Телефон)
·        Жовте, соковите на дерев’янку одіте.(Абрикос)
·        Ізвіку боса,простоволоса,
Лиш тільки зубки ховає в шубки.(Кукурудза)
·        Літом наїдається, взимку висипається. (Ведмідь)
·        Хто спить, а очей не зажмурює? (Заєць)
·         
11.                       Зорове запам’ятовування разом з кінетичним  також включає такі прийоми:

-         зорові диктанти;
-         списування з різноманітними завданнями;
-         перевірку слів за словником;
-         використовування плакатів чи таблиць;
-         виділення орфограм іншим кольором;
-         підкреслювання їх у зошитах;
-         повторне написання слів.
-          
12. Вивчення напам’ять загадок, прислів’їв, віршів, до змісту яких входять словникові слова, з попереднім їх виділенням, наступним записом і взаємоперевіркою.
Наприклад:
·        Навесні біле, влітку зелене, восени жовте, взимку добре. (Груша)
·        Вдень у небі гуляє, а ввечері на землю сідає. (Сонце)
·        Стоїть півень на току у червонім ковпаку. (Мак)
·        Багато інею взимку – влітку багато роси.
·        Жайворонок прилетів – на тепло.





Вправи на розвиток мислення

1.     Граматична арифметика

Дим – м + тин + а = дитина
Бол – б + ень = олень
О + знак + а = ознака
Парта – а + и + фазан – фа = партизан
Інжир – ир + тренер – тр = інженер

2.     Заміни окремі поняття одним загальним, яке є словниковим словом.

Срібло, мідь, олово – метал.
Великий, синій, добрий – ознака.
Україна, Росія, Болгарія, Франція – держави.

3.     Порівняй слова, знайди спільну ознаку.

·        верблюд, заєць, ведмідь, олень (назви тварин)
·        бензин, бетон, пиріг, театр (двоскладові з наголошеним другим складом).
4.     Вибіркові диктанти з різноманітними завданнями.

5.     Розподільні диктанти.


Наприклад. Запиши слова в два стовпчики: в перший – з ненаголошеними
 е-и, які можна перевірити, в другий – з ненаголошеними е-и, які треба запам’ятати.
    Герой, гриби, весна, вулиця, веселий, червоний, театр, зелений, абрикос, середа, зимовий.

6.     Знайди “зайве” словосполучення, доведи, чому воно “зайве”.

·        Жовтий абрикос, солодкий апельсин, смачні черешні (число іменників).
·        Їде в автомобілі, мчить на велосипеді, згоден з учителем, читаю в бібліотеці ( відмінок іменника).
·        Зелена каструля, червона айстра, густий очерет, дружня бригада (рід іменників).



Лексичні вправи

7.     Заміни ряд слів синонімами, які є словниковими словами.

Малюк – дитина, ряд – шеренга, мить – секунда, бунт – революція, шуміти – гриміти, водій – шофер, наставник – учитель, давній – минулий.

8.     Заміни ряд слів антонімами, які є словниковими словами.

Дорослий – дитина, майбутній – минулий, вночі – вдень, взимку – влітку, назад – вперед, ввечері – вранці, сьогодні – вчора, потім – тепер, боягуз – герой, мовчати – кричати.

9.     Випиши зі словника слова на зазначену тему і склади з ними речення.

Рослини: очерет, абрикос, кукурудза, черешня, черемха, ясен.
Птахи: дятел, жайворонок.
Звірі: ведмідь, заєць, верблюд, олень.
Школа: Учитель, бібліотека, портфель, черговий, завдання, читання.
Місто: вокзал, вулиця, театр, автомобіль, трамвай, тролейбус.
Професії: учитель, комбайнер, агроном, інженер, космонавт, механік, директор.

10.                       Як сказати одним словом?

·        Установа, де збирають і видають книжки (Бібліотека)
·        Вид невисокого взуття , переважно на шнурках, або ґудзиках (Черевики)
·        Будівля великої станції на шляхах сполучення (Вокзал).

12.                       Знайомство з новим словом із використанням етимології (ін формації про походження слів).

Ведмідь – знає де знайти мед
Вересень – Місяць, коли зацвітає верес.
Автомобіль – сам їде.
Сантиметр – сота частина метра.
Футбол – запозичене з англійської мови.
Кілометр – тисяча метрів.
Мізинець – запозичене з тюркської мови (найменший).

13.                       Яке слово “зайве”? (За лексикою)

Спасибі, до побачення, попереду, будь ласка.
Учитель, космонавт, агроном, тролейбус.
Одинадцять, чотирнадцять, секунда, шістсот, шістнадцять.

14.                       Додай в речення пропущені словникові слова, визнач відміну і відмінок.

У (каструлі) кипить борщ.
Виконай (завдання) за одну (хвилину).
(Взимку) день короткий, а (влітку) – довгий.

15.                       Добери опорну лексику до словникового слова.

Черемха
Іменники: дерево, листочки, стовбур, квіти.
Прикметники: струнка, квітуча, тоненька.
Прислівники: загадково, високо, здалеку.
Порівняння: мов наречена, мов дівчина у вінку, як красуня, ніби усміхнена.
16.                       Уточни значення словникових слів за тлумачним словником.

17.                       Склади за змістом словосполучення.
                предмет                      цікавий
                учитель                       чудовий
                диктант                       привітний
                портрет                       загадковий

18.                       Робота з уточнення прямого  і переносного значення слів.

Кипіти, гриміти, грім, восени, океан, театр, ведмідь.

19.                       Вправи на розвиток пошуку спільного і виділення суттєвого.

Для кожного ряду слів знайди два слова, які за змістом ближче від інших до першого, узагальнюючого слова в рядку.
Бібліотека – читачі, лекція, стільці, книги.
Трамвай – рейки, місто, вулиця, вагон, пасажири.

Словотворчі вправи

20.                       Від поданих слів утвори слова, які відповідають на запитання “хто?”.
Бригада – бригадир                     футбол – футболіст
Велосипед – велосипедист          читання – читач
Бібліотека – бібліотекар              адреса – адресат
Автомобіль – автомобіліст          метал – металург

21.                       Запиши спільнокореневі слова – різні частини мови.

Телефон – телефоніст, телефонний, зателефонувати.
Футбол – футболіст, футбольний, футболити.

22.                       До поданих слів добери спільнокореневі слова – іменники чоловічого і жіночого роду.

Медаль – медаліст,  медалістка.
Театр – театрал, театралка.
Партизан – партизанка.

23.                       Поясни різницю між спільнокореневими словами.

Вкажи, за рахунок якої частини слова вона виникає. Визнач рід іменників.
         Олень, олениха, оленятко.
          Ведмідь, ведмедиця, ведмежатко.
          Заєць, зайчиха, зайченя.
          Верблюд, верблюдиця, верблюденя.

24.                        Гра “Хто більше?”

Продовж ряд спільнокореневих слів.
Кипіти – закипіти, кипляча, кип’яток, кип’ятильник, перекипіти, накип.
Читання – читати, прочитати, зачитати, перечитати, дочитати, вчитатися, читач, читальний, прочитана.

25.                       Назви одним словом.

Приміщення для ведмедів у зоопарку – ведмежатник.
Художник, що малює портрети – портретист.
Місце старту космічної ракети – ракетодром.
Людина, що досліджує океан – океанолог.

26.                       Запиши спочатку форми цього слова, а потім, - спільнокореневі слова.

Бетон, бетону, бетоном, в бетоні.
Бетон, бетонний, бетоняр, забетонувати.

27.                       Утвори словосполучення із поданих слів шляхом з’єднання їх за змістом.

Розмовляти, телефон – розмовляти по телефону.
Їхати, трамвай – їхати у трамваї.
Ходити, вулиця – ходити вулицею.
Тримати, кишеня – тримати в кишені.

28.                       Утвори словосполучення за допомогою залежного слова шляхом підбору головного.

Безмежний, глибокий – океан.
Червона, солодка, смачна – черешня.
Довгий, прямий, вузький – коридор.
Високе, яскраве – вогнище.

29.                       Утвори словосполучення за допомогою головного слова шляхом підбору залежних слів.

Пиріг (який?) пухкий, смачний, солодкий.
Температура (яка?) висока, низька, середня.
Держава (яка?) незалежна, самостійна.

30.                       Склади слова з морфем.
по, і, ти, сигнал – посигналити.
тривог, ий, н – тривожний.
очк, а , хвилин – хвилиночка.

Немає коментарів:

Дописати коментар